ENDAST ISRAEL KAN STOPPA BLODDET UKRAINA President Putin talade nyligen om sina judiska vänner och att inga antisemitiska känslor uppmuntrar honom i detta krig att återställa det tidigare ryska territoriet i östra Ukraina. Jag bekräftar denna mening. Jag är en beundrare av Israels folk, deras iver efter framsteg och deras vetenskapliga erövringar, psalmerna som jag brukar be dagligen och Shema. På så sätt kommunicerar jag med det valda glaset. Saint Augustine kallade judarna för våra äldre bröder men det finns tillfällen då de bästa har fel. "Sju gånger den rättvisa synden." Hans kraft är enorm genom nätverken. Vilket att falla till en grov antijudisk är nonsens och i detta avseende anser jag att Zelensky är en vanära för ett folk som alltid var jordens salt. Låt oss stoppa buggen, låt oss kontrollera björnen. 1977, som ett resultat av överenskommelserna mellan den egyptiske presidenten Sadat och israelerna, undertecknade inför Carter, släppte jag denna krönika för mina läsare, som jag transkriberar i mitt inlägg. MANAHEN BEGIN KUNGEN AV ISRAEL Manahén (en farbror till mig hette det) betyder frälsare på hebreiska och motsvarar Emmanuel (sänd). Översatt kommer det att vara något som liknar kungen av Israel. Allt ett symptom och en prognos för att spika personligheten hos en av de mest diskuterade offentliga männen i nuet. Regeringschefen i Jerusalem är rasmässigt en typisk ashkenazisk jude: insjunkna ögon, en krokig näsa, gettots blekhet, smärtan av förföljelse, shettelns eländiga liv, fruktan för pogromerna i Ukraina, med märket av krematoriets brännare. Detta är intrycket som hans prosopografi gav mig efter en konferens han höll i FN där ledaren för ett av de mäktigaste länderna i världen verkade illa klädd och tillbakadragen som om han var självupptagen. Det var dagarna för Camp David-konferensen Men i hans dova ögon bakom immiga glasögon lyser ljuskronan från Seven Arms. Det är ljuset som ledde hebréerna genom öknen i fyrtio år tills de nådde det utlovade landet. Det finns strålar av mystik i ansiktet. Det påminner mig om Espinoza och Ibn Gabirol, bärare av den heliga eldens låga. Du kommer knappt att se honom le, han ser ut som en plågad man, han som deltog i Likuds kamp för att fördriva engelsmännen från det heliga landet. Han dömdes till döden för att vara terrorist och för att ha deltagit i sprängningen av David Hotel i Jerusalem. Senare amnestierad. I hans blick smälter Torans visdom och Talmuds femtusen år samman. En stark man trots sin uppenbara svaghet. Han saknar Golda Meirs avunkulära krok och inte heller Dayans sympati. Det är dock en spegel av en rad dygder som finns i överflöd i denna mycket materialistiska värld. Den judiska ledaren representerar envishet sammansmält med önskan att utmärka sig. Fullt humör som den internationella politikens vedermödor och förakt inte tämjer. Levande sten byggde han inte sitt hus på sand utan på fast grund. Fysiskt är han kort till växten och av ett obetydligt, ödmjukt utseende. Född i Ryssland mirakulöst räddad från Auschwitz. Väl i Palestina anslöt han sig till befrielserörelsen och, utöver den direkta aktionen, planterade han gelignit under räcket på Hotel David. Om det nya landet i Ben Gurion hade sin profetiska grundare och i Golda sin söta mormor, en stakhanovitisk guvernant av kibbutzen men alltför viril, i honom fann hans land mannen som kom från öknen, klädd i kamelskinn för att det var högsta åtstramning . Det var hon som bar byxorna, Menahén Begin är en blandning av mystiker och tempelriddare. Den polariserar den eviga värld av motsägelser som agiterar den judiska själen av alla tider präglad av kärlek till tradition och önskan om förnyelse: lagarnas flexibilitet alltid vid foten av Gamla testamentet i kombination med en okrossbar formalism. I den dikotomien övergår han till kontemplation, poesi, kunskap å ena sidan och krig å andra sidan. Det är ett historiskt faktum att det inte finns någon filosofisk och teknologisk rörelse eller revolution där Israel inte har deltagit. En gång i London kallades Begin Shylock i ett försök att jämföra honom med Shakespeares karaktär i The Merchant of Venice och Begin sa till sin fru: "Titta, Alissa, HUR HÖRSLAG OCH HUR SNART ÄR ATT FÖRSTÅ DESSA hedningar. Jag har ingen drakma i mitt hus. Jag kom inte till denna värld för att hålla skatter under jorden. Han anspelar alltid på Bibeln. Han har hårdnat i att skriva några av vars texter han kan utantill. Han vet mer om dem än några rabbiner. Några av hans anhängare kallade honom därför kung över Israel. Men den handlar om en kung som bor dåligt i ett litet hus på bottenvåningen i utkanten av Jerusalem. Hatar korruption. Hans belackare kommer inte att kunna anklaga honom som Netanyahu för att lägga handen i byrålådan[i]. Han har övervunnit tre hjärtinfarkter, ett fall lämnade honom i rullstol och han kunde gå igen. om i

Más información sobre este texto de origen

Para obtener más información sobre la traducción, se necesita el texto de origen